گروه آموزشی مرمت و احيا بناهاي تاريخي


 
مدیر گروه  آموزشی مرمت و احیا بناهای تاریخی

شماره تلفن دفتر:  33901807

پست الکترونیک:   a.moazezi[at]arc.ikiu.ac.ir

اعضای هیأت علمی گروه آموزشی مرمت و احیا بناهای تاریخی
پست الكترونيك گروه آموزشي:      Conservation@arc.ikiu.ac.ir
سال ايجاد گروه آموزشي : 1383

اماکن با ارزش تاریخی دربرگیرنده مجموعه متنوعی از بناها، یادمان­ها و مجموعه های ارزشمندی است که در گذر زمان شکل گرفته و به عنوان محصول و رابطه بین انسان و محیط مورد توجه هستند. از یک طرف دسته ­بندی­ های متنوعی برای این آثار ارزشمند توسط مؤسسات بین­ المللی مرتبط ارائه شده و از طرف دیگر نیز مقیاس این آثار یکی از جنبه­ های تفکیک آنهاست. اشیاء تاریخی، تک ­بناها، مجموعه­ ها، محوطه ­ها و بافت­ های تاریخی نمونه­ هایی از این تغییر مقیاس ها هستند. از طرفی نیز ضرورت نیاز به متخصصینی که با شیوه ­های پیشرفته مطالعه اسناد و مدارک به مستندسازی، نگهداری، مرمت و احیا این آثار بپردازند یکی از مواردی است که موجب ایجاد رشته­ های تخصصی در مقاطع مختلف شده ­اند. این رشته های تخصصی با این هدف ایجاد شده تا تربیت کننده افرادی متعهد باشد که با دانش، تجربه و کارایی عملی بتوانند آثار، بناها، مجموعه­ ها و بافت های تاریخی را در یک رویکرد کلی "حفاظت" نمایند. با توجه به این نیاز و ضرورت و با وجود اماکن با ارزش تاریخی در استان قزوین، رشته و گرایش­ های مرتبط در راستای پاسخگویی به نیازهای آثار و ابنیه تاریخی ایجاد شده­ اند. در مقطع کارشناسی، رشته مرمت بناهای تاریخی –که پیش از این با عنوان مرمت و احیا بناهای تاریخی ارائه می­ شد- از نیمسال اول سال تحصیلی ٨٤-١٣٨٣ فعالیت خود را در دانشکده معماری و شهرسازی آغاز نمود. سپس در توسعه مقاطع تحصیلات تکمیلی، پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد "مرمت و احیا ابنیه و بافت­ های تاریخی" (گرایش میراث معماری) از نیمسال دوم سال تحصیلی ٩٤-١٣٩٣ و در ادامه نیز راه­ اندازی گرایش دوم این رشته در مقطع کارشناسی ارشد (میراث شهری) از نیمسال اول ١٤٠٠-١٣٩٩ در حال پذیرش دانشجو است.

 

 
مقطع
عنوان رشته
اولین سال پذیرش دانشجو
آخرین سال پذیرش دانشجو
کارشناسی
مرمت و احیا بناهای تاریخی
1383
1396
کارشناسی
مرمت بناهای تاریخی
1397
ادامه دارد ...

  • تمدن ایرانی با پیشینه ای چند هزار ساله یکی از شاخص‌ترین و مهم‌ترین تمدن‌های بشری است. به واسطه این پیشینه طولانی و غنی، آثار هنری-تاریخی بی‌شماری بدست ما رسیده که رسالت حفظ، نگهداری و انتقال آن به آیندگان بر دوش ماست. دوره کارشناسی مرمت بناهای تاریخی یکی از دوره‌های آموزش عالی است که با هدف تربیت کارشناسان این رشته ایجاد گردیده است. در این دوره تاکید بر مرمت بناها و جنبه‌های عملی آن مدنظر قرار گرفته و فارغ‌التحصیلان این رشته با کسب دانش نظری و توانایی‌های عملی با شیوه‌های مطالعه و حفاظت از بناهای تاریخی آشنا خواهند شد و دانش کافی را برای برخورد با این بناها کسب خواهند کرد.

مقطع
عنوان رشته - گرایش
اولین سال پذیرش دانشجو
آخرین سال پذیرش دانشجو
کارشناسی ارشد
مرمت و احيا ابنيه و بافتهاي تاريخي - ميراث معماری
1393
ادامه دارد ...

گرایش میراث معماری همانگونه که از عنوان آن پیداست در مقیاس بناها و مجموعه‌های تاریخی مورد توجه قرار گرفته است. فارغ التحصیلان این دوره با روش‌های مطالعه و شناخت ابنیه و شیوه‌های برخورد با بافت‌های تاریخی آشنا می‌گردند و خواهند توانست به تهیه طرح‌های حفاظت، مرمت و احیا در مقیاس‌های فوق اقدام نمایند و همچنین در عمل بر اجرای آنها نظارت داشته و گروه حفاظتگران و مجریان را هدایت کنند. همچنین توانایی برنامه‌ریزی برای سرزندگی و معاصرسازی بناها و بافت‌های تاریخی و توجه به حفاظت از آنها را به عهده خواهند داشت. این گرایش بستر مناسبی را برای تربیت نیروی انسانی متخصص در حفاظت از میراث معماری با تمرکز بر وجود فنی و ساختاری فراهم آورده است.
مقطع
عنوان رشته - گرایش
اولین سال پذیرش دانشجو
آخرین سال پذیرش دانشجو

کارشناسی ارشد

مرمت و احيا ابنيه و بافتهاي تاريخي - ميراث شهري 

۱۳۹۹
ادامه دارد ...
  •  
  • بافت­‌های تاریخی ارزشمند شهرها اگر به درستی مورد توجه قرار نگیرند، به دلیل آمیختگی نادرست با فرهنگ و زندگی امروزی به تدریج هویت خود را از دست می‌دهند. از این رو حفاظت و بازگرداندن زندگی و پویایی به بافت­‌های ارزشمند از مهم‌ترین دغدغه­‌های متخصصان، مدیران شهری و دلسوزان میراث فرهنگی است. در این راستا تربیت کردن متخصصان حفاظت از بافت­‌های تاریخی شهری یکی از الزامات اولیه برای حفظ و چگونگی برخورد با این گونه آثار ارزشمند خواهد بود. این گرایش بستر مناسبی برای تربیت نیروی انسانی متخصص در حفاظت از میراث شهری با تمرکز بر وجوه برنامه‌ریزی و طراحی در مقیاس مجموعه‌ها تا بافت‌های تاریخی را فراهم آورده است.

در این پوشه هیچ فایلی ثبت نشده است.
{title}
اکنون توسط
  • thumbnail
    اکنون توسط

    {title}