گروه  آموزشی شهرسازی


 
دکتر رحیم هاشم‌پور
مدیر گروه آموزشی شهرسازی

شماره تلفن دفتر:  33901806

پست الکترونیک:   hashempour[at]arc.ikiu.ac.ir

اعضای هیأت علمی گروه آموزشی شهرسازی
سال ايجاد گروه آموزشي : 1381


رشد شهرگرایی و شهرنشینی در طی سده اخیر در سرتاسر جهان و بروز مسائل و مشکلات گوناگون شهری منجر به ایجاد دوره‌های عالی آموزشی و پژوهشی شهرسازی در دانشگاه‌های جهان گردیده است. توسعه بی‌سابقه شهرها و شهرنشینی پیشرفت‌های فناوری و خصوصاً فناوری‌های ارتباطات و اطلاعات تحولات مربوط به وسائل حمل و نقل و تغییرات کمی و کیفی کاربری اراضی، همین‌طور تغییرات کمی و کیفی جمعیت شهری و خواست‌های متنوع و متعدد آن‌ها و بالاخره تغییر عمده و اساسی در مکانیزم‌های تصمیم‌گیری در جوامع شهری پیچیدگی‌های روز افزون موضوعات شهرسازی را موجب شده است. این امر بار دیگر بسیار روشن‌تر و قاطع‌تر از گذشته بر ماهیت بین‌رشته ای یا میان رشته‌ای بودن شهرسازی (Interdisciplinary) تأکید می‌ورزد به گونه‌ای که محتوا و به تبع آن رویه‌های شهرسازی را نه صرفاً به‌عنوان زمینه‌ای علمی یا هنری بلکه زمینه‌ای علمی، هنری و انسانی معرفی می‌کند که از ویژگی‌ها و در عین حال پیچیدگی‌های زمینه‌های مرتبط برخوردار بوده و بنابراین استفاده از نظریه ها، روش‌ها و فنون مربوط به کلیه زمینه‌های تشکیل دهنده آن اجتناب ناپذیر است. این امر شهرسازی را به رشته و حرفه‌ای کاملاً خاص و تقریباً بی‌نظیر تبدیل می‌کند.

.
 

مقطع
عنوان رشته
اولین سال پذیرش دانشجو
آخرین سال پذیرش دانشجو
کارشناسی
مهندسی شهرسازی
1381
ادامه دارد...

طی چند دهه اخیر تعداد شهرهای ایران بیش از چهار برابر شده و تداوم این روند در آینده برنامه‌ریزی و هدایت توسعه‌های شهری را در دستور کار قرار داده و بر تربیت نیروی انسانی آگاه و کارا در سطوح مختلف شهرسازی تاکید می‌کند. با توجه به این واقعیات حرفه شهرسازی در مقطع کارشناسی به عنوان تخصصی میان رشته‌ای با تمام زمینه‌های علمی پایه اصلی شهرسازی در تحصیلات دانشگاهی معنی می‌یابد. در این مقطع تقویت مهارت‌های فنی و کاربردی و همچنین آماده‌سازی زمینه برای دوره تخصصی کارشناسی ارشد شهرسازی و تربیت نیروی انسانی کارا در سطوح مختلف اجرایی کشور در دستور کار قرار می‌گیرد. آموزش در دوره کارشناسی مهندسی شهرسازی زمینه‌ای مناسب برای هدایت توسعه و حفاظت و بهره‌وری از منابع موجود و بالقوه محیطی در نقاط شهری را فراهم می آورد.
 

مقطع
عنوان رشته
اولین سال پذیرش دانشجو
آخرین سال پذیرش دانشجو
کارشناسی ارشد
طراحی شهری
1388
ادامه دارد...
اندیشه تأسیس دوره های تخصصی طراحی شهری به بیش از پنج دهه قبل باز می‌گردد. اولین مباحثات پیرامون راه‌اندازی چنین دوره‌ای در سال ۱۹۵۶ و در کنفرانسی که در کمبریج ماساچوست برگزار شد صورت پذیرفت و متعاقباً اولین دوره دانشگاهی این رشته در سال ۱۹۶۰ در دانشگاه هاروارد افتتاح گردید. سابقه آموزش طراحی شهری در ایران به دهه ۷۰ بر می‌گردد. از سال ۱۳۸۳ کارشناسی ارشد شهرسازی به دو رشته  مستقل طراحی شهری و برنامه‌ریزی شهری تفکیک شده است. هدف از ایجاد این گرایش آن است که دانش‌آموختگان رشته طراحی شهری، دانش و توانایی‌های لازم جهت حضور مؤثر و نظام‌مند در ارتقاء کیفی محیط شهرها و ایفای نقش‌های گوناگون در بخش‌های متنوع این رشته و حرفه را به دست آورند.
 
مقطع
عنوان رشته
اولین سال پذیرش دانشجو
آخرین سال پذیرش دانشجو
کارشناسی ارشد
برنامه ریزی شهری و منطقه‌ای
1385
1390
کارشناسی ارشد
برنامه‌ریزی شهری
1390
ادامه دارد ...
رشته برنامه‌ریزی شهری می‌باید اصول و معیارهای هنجاری خاص را مد نظر قرار دهد. در رشته برنامه‌ریزی شهری برای تدوین فرایند برنامه‌ریزی و نیز ارزیابی برنامه‌ها و طرح‌های توسعه شهری معیارهای هنجاری متنوعی به کار گرفته می‌شوند که از آن جمله می‌توان به عدالت اجتماعی، مشارکت، انعطاف، سادگی، شفاف بودن، توجیه اقتصادی و هماهنگی اشاره کرد. تمامی این معیارها به نوعی باید در رشته برنامه‌ریزی شهری تعریف و تبیین شوند. حوزه‌های مورد عملی رشته برنامه‌ریزی شهری ارتباط تنگاتنگ با ابعاد مختلف جامعه شامل ابعاد اجتماعی،فرهنگی،حقوقی، مدیریتی ،اقتصادی، زیست محیطی و کالبدی دارد. بنابراین این رشته می‌تواند در جهت حل مسائل موجود و پاسخگویی به نیازهای مذکور مورد توجه قرار گیرد.
 
مقطع
عنوان رشته
اولین سال پذیرش دانشجو
آخرین سال پذیرش دانشجو
دکتری تخصصی
شهرسازی
1399
ادامه دارد...

دوره دکترای شهرسازی تنها با نام عام دکترای شهرسازی ارائه می‌گردد. اما دانشگاه‌های مختلف ممکن است با توجه به گرایشات و توانمندی‌های خاص خود شامل هر یک از رشته‌های طراحی شهری، برنامه‌ریزی شهری، شهرسازی اسلامی، برنامه‌ریزی منطقه‌ای، مدیریت شهری و نظیر این‌ها رویکردهای متفاوتی را برای نیل به الزامات دوره دکترا اتخاذ نمایند. بدیهی است گرایشات خاص هر دانشگاه با توجه به موضوع رساله نامزد دوره دکترا و ارائه درس ویژه منتخب استاد در محصول نهائی آموزش و پرورش بازتاب و انعکاس می‌یابد. این دوره از دو بخش آموزشی و پژوهشی تشکیل می‌شود مرحله آموزشی از زمان پذیرفته شدن دانشجو آغاز و به امتحان جامع ختم می‌شود. مرحله پژوهشی نیز بعد از آن آغاز و به دفاع از رساله ختم می‌گردد.